Digital opplæring for den nye tidsalderen
I dag vedtok Europakommisjonen to initiativer som vil styrke utdanningens og opplæringens bidrag til EUs utvinning fra koronaviruskrisen, og bidra til å bygge et grønt og digitalt Europa. Med en visjon om det europeiske utdanningsområdet som skal oppnås innen 2025, foreslår kommisjonen nye initiativer, større investeringer og sterkere samarbeid mellom medlemsstatene for å hjelpe alle europeere, i alle aldre, å dra nytte av EUs rike utdanningstilbud. Kommisjonen vedtok også en ny handlingsplan for digital utdanning, som gjenspeiler lærdom fra coronavirus-krisen, og utformet en plan for et ytende økosystem for digital utdanning med forbedret digital kompetanse for digital transformasjon.
Meldingen om det europeiske utdanningsområdet skisserer hvordan samarbeid kan berike kvaliteten, inkluderingen og den digitale og grønne dimensjonen i utdanningssystemene i medlemsstatene ytterligere. Den viser hvordan medlemsstatene sammen kan forme et europeisk utdanningsområde basert på frihet for elever og lærere til å lære og jobbe over hele kontinentet og for at institusjoner fritt kan omgås hverandre i Europa og utover.
Det europeiske utdanningsområdet understøttes av seks dimensjoner: kvalitet, inkludering og likestilling, grønne og digitale overganger, lærere, høyere utdanning, et sterkere Europa i verden. Tiltak vil blant annet se på måter å forbedre kvaliteten, særlig med hensyn til grunnleggende og digitale ferdigheter, og for å gjøre skoleutdanningen mer inkluderende og kjønnssensitiv og forbedre skolesuksessen. De vil bidra til å styrke forståelsen av klimaendringer og bærekraft, fremme en grønnere utdanningsinfrastruktur, støtte læreryrket, videreutvikle europeiske universiteter og forbedre tilkoblingen mellom utdanningsinstitusjoner.
Kommunikasjonen beskriver midler og milepæler for å oppnå det europeiske utdanningsområdet innen 2025, støttet av Europas gjenopprettingsplan (NextGenerationEU) og Erasmus + -programmet. I tillegg foreslår det et rammeverk for samarbeid med medlemsstatene og engasjement med interessenter i utdanningen, inkludert en rapporterings- og analysestruktur, med avtalt utdanningsmål, for å oppmuntre til og spore reformer. Arbeidet med å etablere det europeiske utdanningsområdet vil fungere i synergi med den europeiske ferdighetsagendaen, den fornyte politikken for yrkesutdanning og opplæring og det europeiske forskningsområdet.
Handlingsplanen for digital utdanning (2021-2027) foreslår et sett med tiltak for høykvalitets, inkluderende og tilgjengelig digital utdanning i Europa. Det er en oppfordring til handling for sterkere samarbeid mellom medlemsstatene på europeisk nivå, så vel som med og mellom interessenter, for å gjøre utdanningssystemene virkelig egnet for den digitale tidsalderen. Koronavirus-krisen har satt fjernundervisning i sentrum for utdanningspraksis. Dette har belyst det presserende behovet for å forbedre digital utdanning, som et sentralt strategisk mål for undervisning og læring av høy kvalitet i den digitale tidsalderen. Når vi beveger oss utover nødfasen pålagt av pandemien, trenger vi en strategisk og langsiktig tilnærming til digital utdanning og opplæring.
Handlingsplanen har to langsiktige strategiske prioriteringer: (i) å fremme utviklingen av et velutviklet økosystem for digital utdanning og (ii) styrke digital kompetanse for digital transformasjon. For å styrke samarbeidet og utvekslingen innen digital utdanning på EU-nivå, vil kommisjonen opprette et europeisk digitalt utdanningssenter, som skal fremme samarbeid og synergier mellom politikkområder som er relevante for digital utdanning, opprette et nettverk av nasjonale rådgivningstjenester og styrke dialogen mellom interessenter fra offentlig og privat sektor.
Begge initiativene vil også være med på det tredje europeiske utdanningstoppmøtet, som kommisjonen vil være vert for på nett 10. desember for å samle ministre og sentrale interessenter for å diskutere hvordan du kan gjøre utdanning og opplæring egnet for den digitale tidsalderen.
Konserndirektør for en Europe Fit for the Digital Age, Margrethe Vestager, sa: “Utdanning og opplæring har hatt store forstyrrelser på grunn av COVID-19 og en rask overgang til fjernundervisning og online læring. Massebruk av teknologi har avdekket hull og utsatte svakheter. Dette er også en mulighet til å tilbakestille utdanning og opplæring for den digitale tidsalderen. 95% av respondentene på den offentlige konsultasjonen om handlingsplanen for digital utdannelse ser på krisen som et vendepunkt for måten teknologien brukes i utdanning. Dette er et momentum for å forme og modernisere utdanningen for den digitale tidsalderen. ”
Visepresident for å fremme den europeiske livsstilen, Margaritis Schinas, sa: “Utdanning er en bærebjelke i vår europeiske livsstil. Vår visjon for det europeiske utdanningsområdet er dypt forankret i verdiene frihet, mangfold, menneskerettigheter og sosial rettferdighet. Sammen med handlingsplanen for digital utdanning foreslår vi nye tiltak for å lære og jobbe sammen over hele kontinentet. For vår ungdom, for våre borgere, for vår velstand. ”
Kommisjonær for innovasjon, forskning, kultur, utdanning og ungdom, Mariya Gabriel, sa: “Det europeiske utdanningsområdet og handlingsplanen for digital utdanning er avgjørende for europeisk gjenoppretting og fremtidig vekst. De setter en felles visjon om fremtiden for utdanning knyttet til våre forpliktelser overfor digitale og grønne overganger. Vi må nå fokusere på implementering og på å skape synergier mellom dem. “
Bakgrunn
Det europeiske utdanningsområdet er forankret i flere tiår med utdanningssamarbeid på EU-nivå. Det strategiske rammeverket for europeisk samarbeid innen utdanning og opplæring (ET 2020) bidro til å bygge tillit og gjensidig forståelse for å støtte de tidligste europeiske utdanningsområdet.
I 2017 diskuterte stats- og regjeringssjefer utdanning og opplæring på Gøteborgs sosiale toppmøte, ledet av kommisjonens kommunikasjon om sin visjon for et europeisk utdanningsområde innen 2025. Dette resulterte i desember 2017 råds konklusjoner som oppfordret medlemsstatene, rådet og kommisjonen å videreføre Göteborg-agendaen. Mange tiltak er allerede utviklet. Basert på denne rike arven, presenterer dagens kommunikasjon en visjon for det europeiske utdanningsområdet, sammen med en forsterket tilnærming for å oppnå det innen 2025. Det europeiske utdanningsområdet knytter seg også til neste generasjons EU og det langsiktige budsjettet for EU for 2021-2027.
I den sammenheng er handlingsplanen for digital utdanning en hjørnestein i kommisjonens innsats for å støtte den digitale overgangen i Europa. Den bygger på den første handlingsplanen for digital utdanning som ble vedtatt i januar 2018, og løper til slutten av dette året. Det er mer ambisiøst i sin rekkevidde, særlig med et bredere omfang som går utover formell utdanning, og med lengre varighet, som varer til 2027
Oversetting og tilrettelegging av Michael Undseth-Gyllenberg. © Europa Unionen, 2020 – Kilde: CORDIS, cordis.europa.eu.